Przejdź do głównej zawartości

Jak gminna ewidencja zabytków chroni obiekt przed wyburzeniem.

Dworzec PKS w Kielcach
Jak zapewne wielu kielczan pamięta w zeszłym roku zburzony został budynek przy ulicy Łąkowej. Obiekt wybudowano w okresie rozbiorów i mieściły się w nim carskie koszary wojskowe. Faktem jest, że kamienica była w fatalnym stanie technicznym, ponieważ nikt o nią nie dbał. Jednak, gdy właściciel postanowił wyburzyć obiekt, to obudziły się władze gminne. Budynek został wpisany do gminnej ewidencji zabytków. Jednak wpis nastąpił po uprawomocnieniu się pozwolenia na rozbiórkę. Ponadto konserwator zabytków nie podjął w sprawie ochrony obiektu skutecznych działań i ... budynku już nie ma.

Czy ten sam los czeka Dworzec PKS w Kielcach. Obiekt jest we zarządzie likwidatora kieleckiego oddziału PKS. Niedawno budynek dworca PKS został wpisany do gminnej ewidencji zabytków. Ponadto projekt planu zagospodarowania przestrzennego dla tego obszaru przewiduje zachowanie dworca PKS. Jednak z tego co udało mi się ustalić wynika, że obiekt nie został wpisany przez konserwatora do rejestru zabytków.

Czy gminna ewidencja zabytków ochroni Dworzec PKS przed wyburzeniem? Skoro "udało się" wyburzyć budynek przy ulicy Łąkowej, to zapewne znajdą się sposoby na powtórkę z historii, z dworcem PKS w Kielcach w roli głównej. Teren, który zajmuje dworzec jest bardzo atrakcyjny dla wielu deweloperów, ale tylko teren ... nie dworzec. Władze Kielc mają problem z dworcem, ponieważ od długiego czasu żaden poważny inwestor nie jest zainteresowany dworcem, ale do samego terenu jest wielu chętnych. Czy nie spowoduje to w końcu decyzji o zgodzie na wyburzenie dworca PKS?

Budynek przy ulicy Łąkowej w KIelcach

Budynek przy ulicy Łąkowej w KIelcach

Budynek przy ulicy Łąkowej w KIelcach

Budynek przy ulicy Łąkowej w KIelcach

Budynek przy ulicy Łąkowej w KIelcach

Budynek przy ulicy Łąkowej w KIelcach

Zdjęcia nieistniejącego budynku przy ulicy Łąkowej zostały udostępnione przez właściciela bloga Ciekawe Kielce, za co niniejszym serdecznie dziękuję.


Dworzec PKS w Kielcach

Dworzec PKS w Kielcach

Dworzec PKS w Kielcach

Dworzec PKS w Kielcach

Dworzec PKS w Kielcach

Dworzec PKS w Kielcach

Dworzec PKS w Kielcach

Komentarze

  1. Liczę na to, że zburzy się ten paskudny dworzec.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam odmienne zdanie. Dworzec nie jest paskudny, ale jest zaniedbany, bo nie ma prawdziwego gospodarza. Jeżeli go zburzą (czego nie można wykluczyć), to powstanie w tym miejscu albo biurowiec, albo hotel, albo apartamentowiec. Co by nie było, to będzie ogrodzone i z pełną ochroną oraz tabliczką "wstęp wzbroniony". Czy tak ma wyglądać miasto? Miasto płotów, cieciów i ekranów akustycznych?

      Usuń
    2. Kwestia gustu. Jak dla mnie jest paskudny.

      Poza tym nie można zakładać, że na bank powstanie tam biurowiec albo blok. Nawet jeśli, to co w tym złego?

      Usuń
    3. Biurowce i apartamentowce zajmują obecnie całą przestrzeń miejską i są to zamknięte enklawy, do których wstęp mają wybrani. Niech zbudują tam park, jak wyburzą! Mieszkania powinny powstawać na obrzeżach, a nie pchać się z tym do centrum.

      Usuń
  2. Po drugiej stronie ulicy Żelaznej funkcjonuje alternatywny dworzec autobusowy dla busów i autobusów prywatnych, a ... Dworzec PKS jest w niewielkim stopniu wykorzystany. To trudno w logiczny sposób wytłumaczyć!

    OdpowiedzUsuń
  3. Tak, gminna ewidencja zabytków uchroni dworzec przed rozbiórką. Na etapie pozwolenia na budowę/rozbiórkę decyzja będzie musiała być konsultowana z konserwatorem zabytków, a ten wyda decyzję odmowną (jeśli uważa, że budynek jest wartościowy, ale przecież dlatego wpisano go do ewidencji).

    Wyjątkiem może być zły stan techniczny obiekty, który zagrażałby bezpieczeństwu użytkowania, ale jak widać ze zdjęć, dworzec jest w stanie "zadowalającym" (nie sypie się). Wydaje mi się, że żły stan techniczny był podstawą do wyburzenia Supersamu w Warszawie. Profesor Szulborski na wykładach pokazywał nam kawałki przerdzewiałej konstrukcji.

    Jeśli chodzi o budynek przy łąkowej to budynek po prostu nie był w ewidencji w momencie wydawania decyzji, więc zgodnie z prawem nie musiała być ona konsultowana z konserwatorem.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Zapraszam do komentowania ...

Popularne posty z tego bloga

Czy ten czołg jest na sprzedaż ?

W Białogonie natknąłem się na czołg T34 . Stoi niedaleko trasy E77 na terenie dawnej (a może i jeszcze obecnej ?) Agromy. Czy ten czołg został wystawiony na sprzedaż ? Niestety nikt nie potrafił mi udzielić odpowiedzi. Zresztą i tak bym go nie kupił, bo gdzie bym go miał trzymać ? W mieszkaniu w bloku ? A to by się sąsiedzi zdziwili ! W każdym razie jest piękny i kojarzy się z filmem Czterej Pancerni i Pies bez dźwigu ani rusz taki to ciężar próba na zgniatanie T-34 czyli Czterej Pancerni i Pies. Ten czołg na zawsze będzie w Polsce kojarzony z tym serialem Odłamkowym ładuj ! Ognia ! W ZSRR produkcja czołgu T-34/85 trwała do 1950 roku. Nie udało mi się ustalić, czy ten czołg brał udział w WWII Czołg T-34/85 był pierwszym wozem bojowym produkowanym w Polsce na skalę masową. W 1951 r. Polska zakupiła licencję na jego produkcję. Docelowo planowano produkować aż 3 tys. wozów rocznie  [źródło: Wikipedia]. Czy ten egzemplarz jest Made in Poland nie udało mi się u

Trochę historii czyli Technikum Chemiczne przy ulicy Marchlewskiego w Kielcach

Przy Alei Legionów praktycznie naprzeciw stadionu Korony znajduje się budynek jednej z najstarszych szkół ponadpodstawowych w Kielcach. Ten niepozorny obiekt wybudowany został pod koniec lat 40. ubiegłego wieku.  Przez całe dziesięciolecia mieściło się tutaj  Technikum Chemiczne i z tą szkoła kojarzy się ten budynek dla  większości  starszych mieszkańców Kielc, a dla kibiców, którzy przychodzili na stadion Błękitnych na mecze II i III ligi piłki nożnej, to już na pewno. Dlaczego dla kibiców piłkarskich? Ponieważ idąc na stadion ulicą Marchlewskiego (to dawna nazwa obecnej Alei Legionów) zawsze przechodziło się obok tej szkoły. Obecnie w budynku mieści się Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 w Kielcach, w którego skład wchodzą: VII Liceum Ogólnokształcące im. Józefa Piłsudskiego i Technikum Nr 8, które kontynuuje tradycje dawnego Technikum Chemicznego. Z historią szkoły można zapoznać się na stronie  Historia szkoły Technikum nr 8 , która dostępna jest na portalu szkoły  http://p

Jedyna pozostałość po starym dworcu PKP w Kielcach to dwie wieże stojące naprzeciw siebie po obu stronach torów.

Tytuł, jaki nadałem niniejszemu artykułowi, nie w pełni oddaje stan faktyczny z przeszłości. Budynek starego dworca kolejowego w Kielcach powstał w XIX wieku, a wieże zostały dobudowane już po II Wojnie Światowej. Wieże nawiązywały jednak do architektury starego dworca i stanowiły jeden kompleks budowlany. Do chwili wybudowania wież, przejście przez torowisko stacji odbywało się przez przejścia poprowadzone w poprzek torów . Po wybudowaniu, wieże zostały połączone kładką i dzięki temu ruch pomiędzy oddzielonymi przez tory częściami Kielc mógł odbywać się poza torowiskiem. Wewnątrz wież znajdowały się bardzo szerokie schody, które umożliwiały mijanie się nawet 4-5 osobom. Schody prowadziły na drugie piętro wieży, skąd z górnego podestu wchodziło się na kładkę. Ponieważ odległość pomiędzy wieżami wynosi około 150 metrów, więc kładka była w kilku miejscach podparta słupami. W miejscach nad torami balustrada kładki  obudowana była dodatkowymi siatkami. Siatka chroniła przed wypadnięc