Przejdź do głównej zawartości

Trochę historii czyli Technikum Chemiczne przy ulicy Marchlewskiego w Kielcach

Przy Alei Legionów praktycznie naprzeciw stadionu Korony znajduje się budynek jednej z najstarszych szkół ponadpodstawowych w Kielcach. Ten niepozorny obiekt wybudowany został pod koniec lat 40. ubiegłego wieku. Przez całe dziesięciolecia mieściło się tutaj Technikum Chemiczne i z tą szkoła kojarzy się ten budynek dla większości starszych mieszkańców Kielc, a dla kibiców, którzy przychodzili na stadion Błękitnych na mecze II i III ligi piłki nożnej, to już na pewno. Dlaczego dla kibiców piłkarskich? Ponieważ idąc na stadion ulicą Marchlewskiego (to dawna nazwa obecnej Alei Legionów) zawsze przechodziło się obok tej szkoły.

Obecnie w budynku mieści się Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 w Kielcach, w którego skład wchodzą: VII Liceum Ogólnokształcące im. Józefa Piłsudskiego i Technikum Nr 8, które kontynuuje tradycje dawnego Technikum Chemicznego.

Z historią szkoły można zapoznać się na stronie Historia szkoły Technikum nr 8, która dostępna jest na portalu szkoły http://pilsudski.com.pl. Znalazłem tam małą nieścisłość, którą w tym miejscu postaram się sprostować. Specjalność "Geodezja" została uruchomiona w Policealnym Studium Zawodowym w ramach Zespołu Szkół Zawodowych nr 2 w Kielcach nie w roku 1976, a od 1 września 1975 roku. Nauka trwała 4 semestry (2 lata). W większości wykładowcami byli pracownicy Państwowego Przedsiębiorstwa Geodezyjnego, które mieściło się przy ulicy Sienkiewicza 66. Byłoby mi bardzo miło, gdyby wśród czytelników bloga znaleźli się absolwenci Policealnego Studium Zawodowego "Geodezja" i podzielili się informacjami z tych, już dość odległych czasów.

Technikum Chemiczne w Kielcach
W tym budynku obecnie mieści się Technikum nr 8 ... dawniej Technikum Chemiczne


Technikum nr 8
Budynek mimo upływu bardzo wielu lat w ogóle nie zmienił się i wygląda tak samo, jak w latach 70.




Technikum nr 8
Nawet kolorystyka elewacji jest identyczna, jak 30 lat temu ... może nawet nawierzchnia ulicy
pochodzi z czasów PRLu?


Policealne Studium Zawodowe Geodezja
Zajęcia w Policealnym Studium Zawodowym Geodezja w latach 75/77 odbywały się
wyłącznie w salach położonych na parterze. Ze względu na fakt, że w szkole uczyła się
młodzież w wieku 15-19 lat, a w Studium Policealnym naukę pobierały osoby dorosłe Dyrekcja szkoły skutecznie oddzielała te dwie grupy "uczniów". Nauka w Policealnym Studium odbywała się w godzinach od 14 do 20.
20 października 2012

Komentarze

  1. Czy ktos wie gdzie znajdowal sie i internat tych szkol?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W latach 1958-1963 internat TCh mieścił się w budynku szkolnym (najwyższa kondygnacja skrzydła z salą gimnastyczną) a kierował nim p. Piątek

      Usuń
  2. Jak wyżej z dopiskiem, że od roku 1962 internat szkolny TCh był przenoszony do budynku Internatu Międzyszkolnego, zlokalizowanego w obrębie szkół mechanicznych przy ulicy jagiellońskiej

    OdpowiedzUsuń
  3. kierownikiem był Pan Pyrek.a winternacie technikum mechanicznego przyul Sktolnej Pan Włodzimierz Wos.

    OdpowiedzUsuń
  4. ul.Szkolna obecnie Jagiellońska.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Zapraszam do komentowania ...

Popularne posty z tego bloga

Czy ten czołg jest na sprzedaż ?

W Białogonie natknąłem się na czołg T34 . Stoi niedaleko trasy E77 na terenie dawnej (a może i jeszcze obecnej ?) Agromy. Czy ten czołg został wystawiony na sprzedaż ? Niestety nikt nie potrafił mi udzielić odpowiedzi. Zresztą i tak bym go nie kupił, bo gdzie bym go miał trzymać ? W mieszkaniu w bloku ? A to by się sąsiedzi zdziwili ! W każdym razie jest piękny i kojarzy się z filmem Czterej Pancerni i Pies bez dźwigu ani rusz taki to ciężar próba na zgniatanie T-34 czyli Czterej Pancerni i Pies. Ten czołg na zawsze będzie w Polsce kojarzony z tym serialem Odłamkowym ładuj ! Ognia ! W ZSRR produkcja czołgu T-34/85 trwała do 1950 roku. Nie udało mi się ustalić, czy ten czołg brał udział w WWII Czołg T-34/85 był pierwszym wozem bojowym produkowanym w Polsce na skalę masową. W 1951 r. Polska zakupiła licencję na jego produkcję. Docelowo planowano produkować aż 3 tys. wozów rocznie  [źródło: Wikipedia]. Czy ten egzemplarz jest Made in Poland nie udało mi się u

Jedyna pozostałość po starym dworcu PKP w Kielcach to dwie wieże stojące naprzeciw siebie po obu stronach torów.

Tytuł, jaki nadałem niniejszemu artykułowi, nie w pełni oddaje stan faktyczny z przeszłości. Budynek starego dworca kolejowego w Kielcach powstał w XIX wieku, a wieże zostały dobudowane już po II Wojnie Światowej. Wieże nawiązywały jednak do architektury starego dworca i stanowiły jeden kompleks budowlany. Do chwili wybudowania wież, przejście przez torowisko stacji odbywało się przez przejścia poprowadzone w poprzek torów . Po wybudowaniu, wieże zostały połączone kładką i dzięki temu ruch pomiędzy oddzielonymi przez tory częściami Kielc mógł odbywać się poza torowiskiem. Wewnątrz wież znajdowały się bardzo szerokie schody, które umożliwiały mijanie się nawet 4-5 osobom. Schody prowadziły na drugie piętro wieży, skąd z górnego podestu wchodziło się na kładkę. Ponieważ odległość pomiędzy wieżami wynosi około 150 metrów, więc kładka była w kilku miejscach podparta słupami. W miejscach nad torami balustrada kładki  obudowana była dodatkowymi siatkami. Siatka chroniła przed wypadnięc