Przejdź do głównej zawartości

Wzdłuż torów kolejowych przez Brzeziny, Podwole i Kowalę

Pomiędzy Kowalą, a Radkowicami tory linii kolejowej nr 8 biegną pomiędzy meandrującą Bobrzą, a kopalniami Radkowice i Kowala. Wzdłuż torów można przejść, a nawet przejechać rowerem lub motocyklem. Trudno na tym terenie mówić o sieci połączonych dróg i ścieżkach, chociaż jest ich tutaj całkiem sporo. Paradoks polega na tym, że wiele dróg i ścieżek kończy się w środku pustkowia, albo jest tak zarośnięta, że dalsza jazda lub maszerowanie jest bardzo utrudnione.

Jadąc polnymi ścieżkami i drogami wzdłuż torów kolejowych linii nr 8 pokonamy odcinek od drogi wojewódzkiej nr 763 (łącząca DK7 w Chęcinach z DK73 w Morawicy) do drogi powiatowej 0374 T (Sitkówka - Kowala - Bilcza - Podgórze). Od DW763 zjeżdżamy tuż przy przystanku kolejowym Radkowice, a do drogi 0374 T docieramy w Kowali, w miejscu gdzie znajduje się wiadukt kolejowy nad linią kolejową nr 73. Droga biegnąca wzdłuż linii kolejowej raz przybliża się, a innym razem oddala od torów, ale zawsze jesteśmy w bliskiej odległości od torów, nie większej, niż ca. 50 metrów. 

Po pokonaniu około 300 metrów od drogi wojewódzkiej przejeżdżamy po niewielkim mostku, który rozpostarty jest nad ciekiem technologicznym, którym odprowadzona jest woda z terenu kopalni Radkowice. Kilkaset metrów dalej docieramy do miejsca, w którym znajduje się "deskowa" kładka rozpostarta nad Bobrzą. Przekraczając kładkę zmienimy kierunek marszu - dalej droga prowadzi w kierunku Woli Murowanej. Kładka - na pierwszy rzut oka - nie wzbudza zaufania. Wydaje się, że może runąć pod byle ciężarem. Sprawia natomiast bardzo duże wrażenia, jeżeli chodzi o technologię w jakiej została wykonana. Tylko po to, aby zobaczyć kładkę warto wybrać się w to miejsce. 

Droga biegnie przez teren trzech wsi (Brzeziny, Podwole, Kowala). W połowie drogi, na terenie wsi Kowala, nad torami przechodzi wiadukt drogi surowcowej, którą jeżdżą ciężarówki kursujące pomiędzy kopalnią Kowala, a cementownią w Nowinach. Wiadukt stanowi pewną przeszkodę w kontynuacji jazdy lub marszu. Najlepiej przejść pod wiaduktem lub wjechać na pobocze drogi surowcowej i zjechać z drugiej strony torów. Po przekroczeniu drogi surowcowej mamy wiele wariantów dróg i ścieżek, którymi możemy dojechać do drogi powiatowej 0374 T w Kowali.

W Kowali znajduje się Tor Motocrossowy, który czynny jest przez znaczną część roku. Nie należy być zaskoczonym, gdy na drodze przed nami pojawi się warczący motor. Gorzej, gdy na motorze siedzi zapalony motocrossowiec, a ścieżka w miejscu, w którym właśnie znaleźliśmy się jest bardzo wąska... 

Atrakcją tej trasy - nie tylko dla miłośników kolejnictwa - stanowi bocznica kolejowa kopalni Radkowice, która położona po wschodniej stronie torów linii nr 8. Bocznica ciągnie się od mostu nad ciekiem technologicznym, aż do drogi surowcowej.

Kiedy warto skorzystać z tej trasy? To najkrótsza i najmniej angażująca siły droga dla rowerzystów, którzy wracają z Brzezin do Kielc przez Sitkówkę. Alternatywę stanowią drogi asfaltowe, ale wymagają pokonania znacznie większego dystansu i wielu wzniesień. 


| zdjęcia z 13 czerwca 2016 i 29 września 2017 roku |

____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 11/2021

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Most widmo na Białogonie czeka na wpisanie w poczet zabytków miasta Kielce :)

Około 200 metrów w dół rzeki Bobrzy, za mostem w ulicy Za Walcownią, znajduje się drugi most o którym poza okoliczną ludnością nikt (chyba nikt?) nic nie wie w Kielcach.  Most widmo, bo inaczej trudno nazwać tą przeprawę wodną, niczego nie łączy. Nie prowadzi do niego żadna droga, ani też żadna droga od niego nie odchodzi . Budowla powstała, sądząc po konstrukcji, w latach 70. ubiegłego wieku. Miała zapewne połączyć ulicę Za Walcownią z ulicą Krakowską. Plany się zmieniły i most obecnie służy do przepędzania bydła z pastwisk z jednego brzegu Bobrzy na drugi. Jeżeli ktoś chciałby zobaczyć to cudo myśli inżynierskiej z minionej epoki, to można tutaj dotrzeć albo na piechotę, albo rowerem od Zalesia lub od Browarnej. Inwestycja nie została zakończona, więc zapewne nie przyjęto mostu na stan środków trwałych miasta Kielce. Może inwestycję spisano w straty?  Ukryty wśród pół żelbetowy most widmo na Bobrzy nikogo dzisiaj nie interesuje, ale przetrwa jeszcze nie jedno pok...

Glinianka Wietrznia

Po północnej stronie rezerwatu przyrody Wietrznia znajduje się zbiornik wodny, który powstał w zagłębieniu terenu. Czy zbiornik powstał w wyniku działania człowieka, czy też w sposób naturalny tego nie wiem. Zbiornik nazywany jest najczęściej Glinianką , co może wskazywać, że powstał w miejscu jakiegoś wyrobiska.  Jako "ciekawostkę" chciałem podać googlowatą nazwę tego zbiornika. Według map Google zbiornik nosi nazwę Jezioro Szmaragdowe ... ha ha ha. Jeżeli już ... to Jezioro Szmaragdowe wersja 2.0 . Tyle tych rezerwatów i zbiorników w Kielcach, że nie ma co się dziwić, że komuś wszystko plącze się i miesza. Jezioro Szmaragdowe ??? Zbiornik leży na obrzeżu rezerwatu Wietrznia . Ludzie i zwierzęta kąpią się w nim. Podobno można spotkać tutaj wędkarzy, co wskazywałoby, że nie jest to teren chroniony jako użytek ekologiczny? Tablic informacyjnych nie znajdziecie obok zbiornika, poza "tradycyjną" tablicą zakazującą kąpieli. Zbiornik zasilany jest wodami opad...

Czy ten czołg jest na sprzedaż ?

W Białogonie natknąłem się na czołg T34 . Stoi niedaleko trasy E77 na terenie dawnej (a może i jeszcze obecnej ?) Agromy. Czy ten czołg został wystawiony na sprzedaż ? Niestety nikt nie potrafił mi udzielić odpowiedzi. Zresztą i tak bym go nie kupił, bo gdzie bym go miał trzymać ? W mieszkaniu w bloku ? A to by się sąsiedzi zdziwili ! W każdym razie jest piękny i kojarzy się z filmem Czterej Pancerni i Pies bez dźwigu ani rusz taki to ciężar próba na zgniatanie T-34 czyli Czterej Pancerni i Pies. Ten czołg na zawsze będzie w Polsce kojarzony z tym serialem Odłamkowym ładuj ! Ognia ! W ZSRR produkcja czołgu T-34/85 trwała do 1950 roku. Nie udało mi się ustalić, czy ten czołg brał udział w WWII Czołg T-34/85 był pierwszym wozem bojowym produkowanym w Polsce na skalę masową. W 1951 r. Polska zakupiła licencję na jego produkcję. Docelowo planowano produkować aż 3 tys. wozów rocznie  [źródło: Wikipedia]. Czy ten egzemplarz jest Made in Poland nie ...