Przejdź do głównej zawartości

Gospodarzu przyjdź i zobacz, jak wygląda twoja własność.

Kładka dla pieszych przy ulicy Karczówkowskiej w Kielcach.
Na ulicę Karczówkowską trafiłem przypadkiem i to co zobaczyłem wprawiło mnie w największe osłupienie. Nie przypuszczałem, że w mieście wojewódzkim można znaleźć tak obskurne miejsce. To kładka dla pieszych nad torami i ulicą Armii Krajowej. Kładka powstała w 1979 roku i od tej pory nie przeszła generalnego remontu. Beton skorodował i odsłonił zbrojenie, które narażone jest destrukcyjne działanie warunków atmosferycznych i soli. Konstrukcja metalowa kładki ostatni raz widziała farbę chyba w Polsce Ludowej. Teraz trzeba będzie wykonać piaskowanie całej konstrukcji metalowej i wiele innych robót, które nie były by konieczne, gdyby w mieście był prawdziwy gospodarz. Obok kładki dla pieszych wybudowana jest druga kładka dla rur ciepłowniczych. Czy ta "ozdoba" długo tam pozostanie?

Podobno ... z naciskiem na podobno ... kładka będzie wyremontowana w tym roku. 

Tak będą wyglądały Kielce za 20-30 lat, gdy kilometry konstrukcji ekranów akustycznych będą tak samo skorodowane, jak dzisiaj kilkudziesięciometrowa kładka?

Kładka dla pieszych przy ulicy Karczówkowskiej w Kielcach.

Kładka dla pieszych przy ulicy Karczówkowskiej w Kielcach.

Kładka dla pieszych przy ulicy Karczówkowskiej w Kielcach.

Kładka dla pieszych przy ulicy Karczówkowskiej w Kielcach.

Kładka dla pieszych przy ulicy Karczówkowskiej w Kielcach.

Kładka dla pieszych przy ulicy Karczówkowskiej w Kielcach.

Kładka dla pieszych przy ulicy Karczówkowskiej w Kielcach.

Kładka dla pieszych przy ulicy Karczówkowskiej w Kielcach.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Czy ten czołg jest na sprzedaż ?

W Białogonie natknąłem się na czołg T34 . Stoi niedaleko trasy E77 na terenie dawnej (a może i jeszcze obecnej ?) Agromy. Czy ten czołg został wystawiony na sprzedaż ? Niestety nikt nie potrafił mi udzielić odpowiedzi. Zresztą i tak bym go nie kupił, bo gdzie bym go miał trzymać ? W mieszkaniu w bloku ? A to by się sąsiedzi zdziwili ! W każdym razie jest piękny i kojarzy się z filmem Czterej Pancerni i Pies bez dźwigu ani rusz taki to ciężar próba na zgniatanie T-34 czyli Czterej Pancerni i Pies. Ten czołg na zawsze będzie w Polsce kojarzony z tym serialem Odłamkowym ładuj ! Ognia ! W ZSRR produkcja czołgu T-34/85 trwała do 1950 roku. Nie udało mi się ustalić, czy ten czołg brał udział w WWII Czołg T-34/85 był pierwszym wozem bojowym produkowanym w Polsce na skalę masową. W 1951 r. Polska zakupiła licencję na jego produkcję. Docelowo planowano produkować aż 3 tys. wozów rocznie  [źródło: Wikipedia]. Czy ten egzemplarz jest Made in Poland nie udało mi się u

Trochę historii czyli Technikum Chemiczne przy ulicy Marchlewskiego w Kielcach

Przy Alei Legionów praktycznie naprzeciw stadionu Korony znajduje się budynek jednej z najstarszych szkół ponadpodstawowych w Kielcach. Ten niepozorny obiekt wybudowany został pod koniec lat 40. ubiegłego wieku.  Przez całe dziesięciolecia mieściło się tutaj  Technikum Chemiczne i z tą szkoła kojarzy się ten budynek dla  większości  starszych mieszkańców Kielc, a dla kibiców, którzy przychodzili na stadion Błękitnych na mecze II i III ligi piłki nożnej, to już na pewno. Dlaczego dla kibiców piłkarskich? Ponieważ idąc na stadion ulicą Marchlewskiego (to dawna nazwa obecnej Alei Legionów) zawsze przechodziło się obok tej szkoły. Obecnie w budynku mieści się Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 w Kielcach, w którego skład wchodzą: VII Liceum Ogólnokształcące im. Józefa Piłsudskiego i Technikum Nr 8, które kontynuuje tradycje dawnego Technikum Chemicznego. Z historią szkoły można zapoznać się na stronie  Historia szkoły Technikum nr 8 , która dostępna jest na portalu szkoły  http://p

Jedyna pozostałość po starym dworcu PKP w Kielcach to dwie wieże stojące naprzeciw siebie po obu stronach torów.

Tytuł, jaki nadałem niniejszemu artykułowi, nie w pełni oddaje stan faktyczny z przeszłości. Budynek starego dworca kolejowego w Kielcach powstał w XIX wieku, a wieże zostały dobudowane już po II Wojnie Światowej. Wieże nawiązywały jednak do architektury starego dworca i stanowiły jeden kompleks budowlany. Do chwili wybudowania wież, przejście przez torowisko stacji odbywało się przez przejścia poprowadzone w poprzek torów . Po wybudowaniu, wieże zostały połączone kładką i dzięki temu ruch pomiędzy oddzielonymi przez tory częściami Kielc mógł odbywać się poza torowiskiem. Wewnątrz wież znajdowały się bardzo szerokie schody, które umożliwiały mijanie się nawet 4-5 osobom. Schody prowadziły na drugie piętro wieży, skąd z górnego podestu wchodziło się na kładkę. Ponieważ odległość pomiędzy wieżami wynosi około 150 metrów, więc kładka była w kilku miejscach podparta słupami. W miejscach nad torami balustrada kładki  obudowana była dodatkowymi siatkami. Siatka chroniła przed wypadnięc