Przejdź do głównej zawartości

Drugi kielecki Rynek to miejsce w którym zatrzymał się czas.

Plac Wolności vel Drugi Rynek
Tak obecnie wygląda Plac Wolności w Kielcach
Największy plac miejski w Kielcach wygląda prawie tak samo, jak 20 lat temu. Jednak, gdy weźmiemy pod uwagę upływ czasu, to Plac Wolności sprawia obecnie raczej ponure wrażenie. 

Nawierzchnie drogowe, chodniki i elewacje wielu budynków są w bardzo złym stanie technicznym. Przez ostatnie 20 lat  Plac Wolności był obiektem handlowym, a właściwie bazarowym. Na początku lat 90. plac opanowały "szczęki", a potem prowizoryczne obiekty handlowe. Obecnie większą część placu zajmuje prowizoryczny parking. W ten sposób plac powrócił do swojej pierwotnej roli dla której został stworzony w XIX wieku. Otrzymał wtedy nazwę Plac Bazarowy i ta nazwa byłaby najbardziej odpowiednia dla tego miejsca przez ostatnie ponad 20. lat.

Jedyną i największą inwestycją w ostaniach 20 latach na placu Wolności było ułożenie, na ulicach okalających plac, nowej nawierzchni z kostki drogowej. Dla tych, co już nie pamiętają tamtych czasów chciałem przypomnieć,  że zdjęto wtedy  kostkę granitową i zastąpiono kostką betonową. Kostka granitowa przetrwała dziesiątki lat i zapewne do dnia dzisiejszego byłaby w stanie idealnym. Na samym placu zachowały się z tamtych lat fragmenty nawierzchni z kostki granitowej. Tak kiedyś wyglądały wszystkie ulice wokół placu. Jak wygląda po 20 latach kostka drogowa wokół placu wszyscy mogą przekonać się na własne oczy. W wielu miejscach to dziury, ubytki, nierówna nawierzchnia. Jednym zdaniem wszystko do wymiany. Gdy zdjęto kostkę granitową, to wybuchła wtedy wielka afera w Kielcach. Rozpisywała się prasa, ale sama kostka granitowa zniknęła. Dzisiaj już mało kto o tym pamięta. 

Plac Wolności vel Drugi Rynek

 Plac Wolności wygląda obecnie tak, jak za czasów, gdy nosił nazwę  Plac Obrońców Stalingradu (1949 - 1989). Nawet większe fragmenty nawierzchni placu w dalszym ciągu pochodzą z lat 50 ubiegłego wieku.
Do 1989 roku Plac był jednym z najbardziej reprezentacyjnych miejsc w Kielcach. Odbywały się tutaj różne festyny, dożynki. Był miejscem spacerów i odpoczynku

Plac Wolności vel Drugi Rynek

Od kilku lat słyszymy, że lada moment wszystko odmieni się na  Placu Wolności. Jednak nic w praktyce się nie dzieje. W 2009 roku przedstawiano nowe plany rewitalizacji placu. Miały być fontanny i wodotryski. W związku z bliskim sąsiedztwem Muzeum Zabawek i Zabawy odnowiony plac postanowiono zamienić w miejsce rekreacyjne dla najmłodszych. Minęły cztery lata i ... nic. 

Podobno w 2013 roku wszystko ma się zmienić. Czekamy więc na rewitalizację Placu Wolności.

Plac Wolności vel Drugi Rynek

Plac Wolności vel Drugi Rynek

Plac Wolności vel Drugi Rynek

Plac Wolności vel Drugi Rynek

Plac Wolności vel Drugi Rynek

Plac Wolności vel Drugi Rynek

Plac Wolności vel Drugi Rynek

Plac Wolności vel Drugi Rynek

Plac Wolności vel Drugi Rynek

Komentarze

Prześlij komentarz

Zapraszam do komentowania ...

Popularne posty z tego bloga

Czy ten czołg jest na sprzedaż ?

W Białogonie natknąłem się na czołg T34 . Stoi niedaleko trasy E77 na terenie dawnej (a może i jeszcze obecnej ?) Agromy. Czy ten czołg został wystawiony na sprzedaż ? Niestety nikt nie potrafił mi udzielić odpowiedzi. Zresztą i tak bym go nie kupił, bo gdzie bym go miał trzymać ? W mieszkaniu w bloku ? A to by się sąsiedzi zdziwili ! W każdym razie jest piękny i kojarzy się z filmem Czterej Pancerni i Pies bez dźwigu ani rusz taki to ciężar próba na zgniatanie T-34 czyli Czterej Pancerni i Pies. Ten czołg na zawsze będzie w Polsce kojarzony z tym serialem Odłamkowym ładuj ! Ognia ! W ZSRR produkcja czołgu T-34/85 trwała do 1950 roku. Nie udało mi się ustalić, czy ten czołg brał udział w WWII Czołg T-34/85 był pierwszym wozem bojowym produkowanym w Polsce na skalę masową. W 1951 r. Polska zakupiła licencję na jego produkcję. Docelowo planowano produkować aż 3 tys. wozów rocznie  [źródło: Wikipedia]. Czy ten egzemplarz jest Made in Poland nie udało mi się u

Trochę historii czyli Technikum Chemiczne przy ulicy Marchlewskiego w Kielcach

Przy Alei Legionów praktycznie naprzeciw stadionu Korony znajduje się budynek jednej z najstarszych szkół ponadpodstawowych w Kielcach. Ten niepozorny obiekt wybudowany został pod koniec lat 40. ubiegłego wieku.  Przez całe dziesięciolecia mieściło się tutaj  Technikum Chemiczne i z tą szkoła kojarzy się ten budynek dla  większości  starszych mieszkańców Kielc, a dla kibiców, którzy przychodzili na stadion Błękitnych na mecze II i III ligi piłki nożnej, to już na pewno. Dlaczego dla kibiców piłkarskich? Ponieważ idąc na stadion ulicą Marchlewskiego (to dawna nazwa obecnej Alei Legionów) zawsze przechodziło się obok tej szkoły. Obecnie w budynku mieści się Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 w Kielcach, w którego skład wchodzą: VII Liceum Ogólnokształcące im. Józefa Piłsudskiego i Technikum Nr 8, które kontynuuje tradycje dawnego Technikum Chemicznego. Z historią szkoły można zapoznać się na stronie  Historia szkoły Technikum nr 8 , która dostępna jest na portalu szkoły  http://p

Jedyna pozostałość po starym dworcu PKP w Kielcach to dwie wieże stojące naprzeciw siebie po obu stronach torów.

Tytuł, jaki nadałem niniejszemu artykułowi, nie w pełni oddaje stan faktyczny z przeszłości. Budynek starego dworca kolejowego w Kielcach powstał w XIX wieku, a wieże zostały dobudowane już po II Wojnie Światowej. Wieże nawiązywały jednak do architektury starego dworca i stanowiły jeden kompleks budowlany. Do chwili wybudowania wież, przejście przez torowisko stacji odbywało się przez przejścia poprowadzone w poprzek torów . Po wybudowaniu, wieże zostały połączone kładką i dzięki temu ruch pomiędzy oddzielonymi przez tory częściami Kielc mógł odbywać się poza torowiskiem. Wewnątrz wież znajdowały się bardzo szerokie schody, które umożliwiały mijanie się nawet 4-5 osobom. Schody prowadziły na drugie piętro wieży, skąd z górnego podestu wchodziło się na kładkę. Ponieważ odległość pomiędzy wieżami wynosi około 150 metrów, więc kładka była w kilku miejscach podparta słupami. W miejscach nad torami balustrada kładki  obudowana była dodatkowymi siatkami. Siatka chroniła przed wypadnięc