Przejdź do głównej zawartości

From Poland with Love ... Województwo Kieleckie

Przez wiele miesięcy, od czerwca 2017 roku i przez prawie cały 2018 rok, przy Krakowskim Przedmieściu w Warszawie, była czynna wystawa plenerowa "From Poland with Love". Wystawa została zrealizowana w ramach obchodów Roku Prezydenta Woodrowa Wilsona.


Wystawa "From Poland with Love" składała się przestrzennej instalacji ulicznej oraz prezentacji multimedialnej prezentującej Deklarację Podziwu i Przyjaźni dla Stanów Zjednoczonych.

Deklaracja Podziwu i Przyjaźni dla Stanów Zjednoczonych to mało znane wydarzenie z najnowszej historii Polski. Deklarację, jako akt wdzięczności Polaków dla Stanów Zjednoczonym, za pomoc jaką Polacy uzyskali od Ameryki w odzyskaniu niepodległości w 1918 roku, podpisało 5,5 miliona obywateli II RP (prawie 20% ówczesnej populacji). Deklarację, składającą się ze stu tomów i pięknie oprawioną, wraz ze złotym medalem od Polaków, wręczył w Białym Domu Leopold Kotnowski w dniu 15 października 1926 roku.

Dla prawie wszystkich Polaków, którzy mieli okazję zobaczyć plenerową wystawę w Warszawie, była ona wielkim zaskoczeniem. Akt narodowego wyrażenia wdzięczności z 1926 roku to historia w Polsce nieznana. W Deklaracja Podziwu i Przyjaźni nie zabrakło akcentów związanych z wielkim województwem kieleckim, które obejmowało swoim zasięgiem obszar kilka razy większy, niż obecne województwo świętokrzyskie.

Na kilku zdjęciach można zobaczyć fragmenty karty województwa kieleckiego, autorstwa Stanisława Czajkowskiego, w tym pieczęcie przedwojennych instytucji ze starostwa będzińskiego. Zapewne już niewiele osób pamięta, że takie miasta, jak Będzin, Sosnowiec i Dąbrowa Górnicza wchodziły w skład województwa kieleckiego przed 1939 rokiem.




| zdjęcia z 16 czerwca 2018 roku |

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Czy ten czołg jest na sprzedaż ?

W Białogonie natknąłem się na czołg T34 . Stoi niedaleko trasy E77 na terenie dawnej (a może i jeszcze obecnej ?) Agromy. Czy ten czołg został wystawiony na sprzedaż ? Niestety nikt nie potrafił mi udzielić odpowiedzi. Zresztą i tak bym go nie kupił, bo gdzie bym go miał trzymać ? W mieszkaniu w bloku ? A to by się sąsiedzi zdziwili ! W każdym razie jest piękny i kojarzy się z filmem Czterej Pancerni i Pies bez dźwigu ani rusz taki to ciężar próba na zgniatanie T-34 czyli Czterej Pancerni i Pies. Ten czołg na zawsze będzie w Polsce kojarzony z tym serialem Odłamkowym ładuj ! Ognia ! W ZSRR produkcja czołgu T-34/85 trwała do 1950 roku. Nie udało mi się ustalić, czy ten czołg brał udział w WWII Czołg T-34/85 był pierwszym wozem bojowym produkowanym w Polsce na skalę masową. W 1951 r. Polska zakupiła licencję na jego produkcję. Docelowo planowano produkować aż 3 tys. wozów rocznie  [źródło: Wikipedia]. Czy ten egzemplarz jest Made in Poland nie udało mi się u

Trochę historii czyli Technikum Chemiczne przy ulicy Marchlewskiego w Kielcach

Przy Alei Legionów praktycznie naprzeciw stadionu Korony znajduje się budynek jednej z najstarszych szkół ponadpodstawowych w Kielcach. Ten niepozorny obiekt wybudowany został pod koniec lat 40. ubiegłego wieku.  Przez całe dziesięciolecia mieściło się tutaj  Technikum Chemiczne i z tą szkoła kojarzy się ten budynek dla  większości  starszych mieszkańców Kielc, a dla kibiców, którzy przychodzili na stadion Błękitnych na mecze II i III ligi piłki nożnej, to już na pewno. Dlaczego dla kibiców piłkarskich? Ponieważ idąc na stadion ulicą Marchlewskiego (to dawna nazwa obecnej Alei Legionów) zawsze przechodziło się obok tej szkoły. Obecnie w budynku mieści się Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 w Kielcach, w którego skład wchodzą: VII Liceum Ogólnokształcące im. Józefa Piłsudskiego i Technikum Nr 8, które kontynuuje tradycje dawnego Technikum Chemicznego. Z historią szkoły można zapoznać się na stronie  Historia szkoły Technikum nr 8 , która dostępna jest na portalu szkoły  http://p

Jedyna pozostałość po starym dworcu PKP w Kielcach to dwie wieże stojące naprzeciw siebie po obu stronach torów.

Tytuł, jaki nadałem niniejszemu artykułowi, nie w pełni oddaje stan faktyczny z przeszłości. Budynek starego dworca kolejowego w Kielcach powstał w XIX wieku, a wieże zostały dobudowane już po II Wojnie Światowej. Wieże nawiązywały jednak do architektury starego dworca i stanowiły jeden kompleks budowlany. Do chwili wybudowania wież, przejście przez torowisko stacji odbywało się przez przejścia poprowadzone w poprzek torów . Po wybudowaniu, wieże zostały połączone kładką i dzięki temu ruch pomiędzy oddzielonymi przez tory częściami Kielc mógł odbywać się poza torowiskiem. Wewnątrz wież znajdowały się bardzo szerokie schody, które umożliwiały mijanie się nawet 4-5 osobom. Schody prowadziły na drugie piętro wieży, skąd z górnego podestu wchodziło się na kładkę. Ponieważ odległość pomiędzy wieżami wynosi około 150 metrów, więc kładka była w kilku miejscach podparta słupami. W miejscach nad torami balustrada kładki  obudowana była dodatkowymi siatkami. Siatka chroniła przed wypadnięc