Przejdź do głównej zawartości

Węzeł drogowy Żelazna: wszystkie drogi prowadzą do ronda turbinowego.

Rondo turbinowe im. Gustawa Herlinga-Grudzińskiego w budowie.Najbardziej skomplikowaną budowlą inżynierską w ramach budowy węzła drogowego Żelazna jest rondo turbinowe im. Gustawa Herlinga-Grudzińskiego wraz z przejściami podziemnymi. Rondo jest obecnie wielkim placem budowy. 

Roboty budowlane prowadzone są przy ciągłym ruchu drogowym, co związane jest z koniecznością okresowej zmiany organizacji ruchu w obrębie placu budowy. Rejon budowy ronda obejmuje również fragmenty ulic: Okrzei, Alei IX Wieków Kielc, Paderewskiego, Czarnowskiej, 1 Maja.

Rondo turbinowe to rodzaj ronda zaprojektowanego w taki sposób, że potoki ruchu pasa wewnętrznego i zewnętrznego nie przecinają się. Ponieważ pojazdy są w naturalny sposób kierowane na odpowiednie wyloty ronda zmniejsza to ryzyko kolizji. Ustąpienie pierwszeństwa następuje tylko przy wjeździe na rondo, po czym w żadnym punkcie na rondzie lub przy zjeździe z niego nie występują punkty kolizyjne z innymi pojazdami. W przeciwieństwie do zwyczajnego ronda nie ma możliwości zmiany pasa ruchu z zewnętrznego na wewnętrzny lub odwrotnie. W zależności od liczby wjazdów i wyjazdów, możliwa jest taka konfiguracja ronda turbinowego, która uniemożliwia zawracanie w jednym z kierunków [źródło: wikipedia].


Rondo turbinowe im. Gustawa Herlinga-Grudzińskiego w budowie.

Rondo turbinowe im. Gustawa Herlinga-Grudzińskiego w budowie.

Rondo turbinowe im. Gustawa Herlinga-Grudzińskiego w budowie.

Rondo turbinowe im. Gustawa Herlinga-Grudzińskiego w budowie.

Rondo turbinowe im. Gustawa Herlinga-Grudzińskiego w budowie.

Rondo turbinowe im. Gustawa Herlinga-Grudzińskiego w budowie.

Rondo turbinowe im. Gustawa Herlinga-Grudzińskiego w budowie.

Rondo turbinowe im. Gustawa Herlinga-Grudzińskiego w budowie.
Przejścia podziemne budowane są w głębokich wykopach,
które zabezpieczone są przez stalowe ścianki szczelne. 

Palownicę Bauer RTG RG 20 S na budowie ronda turbinowego
wykorzystano 
do wbijania ścianek szczelnych.

Komentarze

  1. Świetny fotoreportaż (w przeciwieństwie do innych kieleckich mediów, autor rusza w teren i dokładnie ilustruje temat). Mała uwaga do podpisu ostatniego zdjęcia, palownica (a właściwie uniwersalny nośnik do robót fundamentowych) Bauer RTG RG 20 S jest używany na tej budowie do wiercenia pali CFA (pale wiercone, betonowane w gruncie) stanowiących fundament płyty przejść podziemnych. Stalowe ścianki szczelne w bezpośrednim sąsiedztwie budynków, aby nie powodować wibracji były wciskane przy pomocy prasy hydraulicznej Giken Silent Piler, a położone dalej były wbijane za pomocą wibromłotów. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za cenne uwagi i zapraszam do komentowania innych wpisów.

      Usuń

Prześlij komentarz

Zapraszam do komentowania ...

Popularne posty z tego bloga

Most widmo na Białogonie czeka na wpisanie w poczet zabytków miasta Kielce :)

Około 200 metrów w dół rzeki Bobrzy, za mostem w ulicy Za Walcownią, znajduje się drugi most o którym poza okoliczną ludnością nikt (chyba nikt?) nic nie wie w Kielcach.  Most widmo, bo inaczej trudno nazwać tą przeprawę wodną, niczego nie łączy. Nie prowadzi do niego żadna droga, ani też żadna droga od niego nie odchodzi . Budowla powstała, sądząc po konstrukcji, w latach 70. ubiegłego wieku. Miała zapewne połączyć ulicę Za Walcownią z ulicą Krakowską. Plany się zmieniły i most obecnie służy do przepędzania bydła z pastwisk z jednego brzegu Bobrzy na drugi. Jeżeli ktoś chciałby zobaczyć to cudo myśli inżynierskiej z minionej epoki, to można tutaj dotrzeć albo na piechotę, albo rowerem od Zalesia lub od Browarnej. Inwestycja nie została zakończona, więc zapewne nie przyjęto mostu na stan środków trwałych miasta Kielce. Może inwestycję spisano w straty?  Ukryty wśród pół żelbetowy most widmo na Bobrzy nikogo dzisiaj nie interesuje, ale przetrwa jeszcze nie jedno pok...

Glinianka Wietrznia

Po północnej stronie rezerwatu przyrody Wietrznia znajduje się zbiornik wodny, który powstał w zagłębieniu terenu. Czy zbiornik powstał w wyniku działania człowieka, czy też w sposób naturalny tego nie wiem. Zbiornik nazywany jest najczęściej Glinianką , co może wskazywać, że powstał w miejscu jakiegoś wyrobiska.  Jako "ciekawostkę" chciałem podać googlowatą nazwę tego zbiornika. Według map Google zbiornik nosi nazwę Jezioro Szmaragdowe ... ha ha ha. Jeżeli już ... to Jezioro Szmaragdowe wersja 2.0 . Tyle tych rezerwatów i zbiorników w Kielcach, że nie ma co się dziwić, że komuś wszystko plącze się i miesza. Jezioro Szmaragdowe ??? Zbiornik leży na obrzeżu rezerwatu Wietrznia . Ludzie i zwierzęta kąpią się w nim. Podobno można spotkać tutaj wędkarzy, co wskazywałoby, że nie jest to teren chroniony jako użytek ekologiczny? Tablic informacyjnych nie znajdziecie obok zbiornika, poza "tradycyjną" tablicą zakazującą kąpieli. Zbiornik zasilany jest wodami opad...

Czy ten czołg jest na sprzedaż ?

W Białogonie natknąłem się na czołg T34 . Stoi niedaleko trasy E77 na terenie dawnej (a może i jeszcze obecnej ?) Agromy. Czy ten czołg został wystawiony na sprzedaż ? Niestety nikt nie potrafił mi udzielić odpowiedzi. Zresztą i tak bym go nie kupił, bo gdzie bym go miał trzymać ? W mieszkaniu w bloku ? A to by się sąsiedzi zdziwili ! W każdym razie jest piękny i kojarzy się z filmem Czterej Pancerni i Pies bez dźwigu ani rusz taki to ciężar próba na zgniatanie T-34 czyli Czterej Pancerni i Pies. Ten czołg na zawsze będzie w Polsce kojarzony z tym serialem Odłamkowym ładuj ! Ognia ! W ZSRR produkcja czołgu T-34/85 trwała do 1950 roku. Nie udało mi się ustalić, czy ten czołg brał udział w WWII Czołg T-34/85 był pierwszym wozem bojowym produkowanym w Polsce na skalę masową. W 1951 r. Polska zakupiła licencję na jego produkcję. Docelowo planowano produkować aż 3 tys. wozów rocznie  [źródło: Wikipedia]. Czy ten egzemplarz jest Made in Poland nie ...