Przejdź do głównej zawartości

Węzeł drogowy Żelazna: wszystkie drogi prowadzą do ronda turbinowego.

Rondo turbinowe im. Gustawa Herlinga-Grudzińskiego w budowie.Najbardziej skomplikowaną budowlą inżynierską w ramach budowy węzła drogowego Żelazna jest rondo turbinowe im. Gustawa Herlinga-Grudzińskiego wraz z przejściami podziemnymi. Rondo jest obecnie wielkim placem budowy. 

Roboty budowlane prowadzone są przy ciągłym ruchu drogowym, co związane jest z koniecznością okresowej zmiany organizacji ruchu w obrębie placu budowy. Rejon budowy ronda obejmuje również fragmenty ulic: Okrzei, Alei IX Wieków Kielc, Paderewskiego, Czarnowskiej, 1 Maja.

Rondo turbinowe to rodzaj ronda zaprojektowanego w taki sposób, że potoki ruchu pasa wewnętrznego i zewnętrznego nie przecinają się. Ponieważ pojazdy są w naturalny sposób kierowane na odpowiednie wyloty ronda zmniejsza to ryzyko kolizji. Ustąpienie pierwszeństwa następuje tylko przy wjeździe na rondo, po czym w żadnym punkcie na rondzie lub przy zjeździe z niego nie występują punkty kolizyjne z innymi pojazdami. W przeciwieństwie do zwyczajnego ronda nie ma możliwości zmiany pasa ruchu z zewnętrznego na wewnętrzny lub odwrotnie. W zależności od liczby wjazdów i wyjazdów, możliwa jest taka konfiguracja ronda turbinowego, która uniemożliwia zawracanie w jednym z kierunków [źródło: wikipedia].


Rondo turbinowe im. Gustawa Herlinga-Grudzińskiego w budowie.

Rondo turbinowe im. Gustawa Herlinga-Grudzińskiego w budowie.

Rondo turbinowe im. Gustawa Herlinga-Grudzińskiego w budowie.

Rondo turbinowe im. Gustawa Herlinga-Grudzińskiego w budowie.

Rondo turbinowe im. Gustawa Herlinga-Grudzińskiego w budowie.

Rondo turbinowe im. Gustawa Herlinga-Grudzińskiego w budowie.

Rondo turbinowe im. Gustawa Herlinga-Grudzińskiego w budowie.

Rondo turbinowe im. Gustawa Herlinga-Grudzińskiego w budowie.
Przejścia podziemne budowane są w głębokich wykopach,
które zabezpieczone są przez stalowe ścianki szczelne. 

Palownicę Bauer RTG RG 20 S na budowie ronda turbinowego
wykorzystano 
do wbijania ścianek szczelnych.

Komentarze

  1. Świetny fotoreportaż (w przeciwieństwie do innych kieleckich mediów, autor rusza w teren i dokładnie ilustruje temat). Mała uwaga do podpisu ostatniego zdjęcia, palownica (a właściwie uniwersalny nośnik do robót fundamentowych) Bauer RTG RG 20 S jest używany na tej budowie do wiercenia pali CFA (pale wiercone, betonowane w gruncie) stanowiących fundament płyty przejść podziemnych. Stalowe ścianki szczelne w bezpośrednim sąsiedztwie budynków, aby nie powodować wibracji były wciskane przy pomocy prasy hydraulicznej Giken Silent Piler, a położone dalej były wbijane za pomocą wibromłotów. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za cenne uwagi i zapraszam do komentowania innych wpisów.

      Usuń

Prześlij komentarz

Zapraszam do komentowania ...

Popularne posty z tego bloga

Czy ten czołg jest na sprzedaż ?

W Białogonie natknąłem się na czołg T34 . Stoi niedaleko trasy E77 na terenie dawnej (a może i jeszcze obecnej ?) Agromy. Czy ten czołg został wystawiony na sprzedaż ? Niestety nikt nie potrafił mi udzielić odpowiedzi. Zresztą i tak bym go nie kupił, bo gdzie bym go miał trzymać ? W mieszkaniu w bloku ? A to by się sąsiedzi zdziwili ! W każdym razie jest piękny i kojarzy się z filmem Czterej Pancerni i Pies bez dźwigu ani rusz taki to ciężar próba na zgniatanie T-34 czyli Czterej Pancerni i Pies. Ten czołg na zawsze będzie w Polsce kojarzony z tym serialem Odłamkowym ładuj ! Ognia ! W ZSRR produkcja czołgu T-34/85 trwała do 1950 roku. Nie udało mi się ustalić, czy ten czołg brał udział w WWII Czołg T-34/85 był pierwszym wozem bojowym produkowanym w Polsce na skalę masową. W 1951 r. Polska zakupiła licencję na jego produkcję. Docelowo planowano produkować aż 3 tys. wozów rocznie  [źródło: Wikipedia]. Czy ten egzemplarz jest Made in Poland nie udało mi się u

Trochę historii czyli Technikum Chemiczne przy ulicy Marchlewskiego w Kielcach

Przy Alei Legionów praktycznie naprzeciw stadionu Korony znajduje się budynek jednej z najstarszych szkół ponadpodstawowych w Kielcach. Ten niepozorny obiekt wybudowany został pod koniec lat 40. ubiegłego wieku.  Przez całe dziesięciolecia mieściło się tutaj  Technikum Chemiczne i z tą szkoła kojarzy się ten budynek dla  większości  starszych mieszkańców Kielc, a dla kibiców, którzy przychodzili na stadion Błękitnych na mecze II i III ligi piłki nożnej, to już na pewno. Dlaczego dla kibiców piłkarskich? Ponieważ idąc na stadion ulicą Marchlewskiego (to dawna nazwa obecnej Alei Legionów) zawsze przechodziło się obok tej szkoły. Obecnie w budynku mieści się Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 w Kielcach, w którego skład wchodzą: VII Liceum Ogólnokształcące im. Józefa Piłsudskiego i Technikum Nr 8, które kontynuuje tradycje dawnego Technikum Chemicznego. Z historią szkoły można zapoznać się na stronie  Historia szkoły Technikum nr 8 , która dostępna jest na portalu szkoły  http://p

Jedyna pozostałość po starym dworcu PKP w Kielcach to dwie wieże stojące naprzeciw siebie po obu stronach torów.

Tytuł, jaki nadałem niniejszemu artykułowi, nie w pełni oddaje stan faktyczny z przeszłości. Budynek starego dworca kolejowego w Kielcach powstał w XIX wieku, a wieże zostały dobudowane już po II Wojnie Światowej. Wieże nawiązywały jednak do architektury starego dworca i stanowiły jeden kompleks budowlany. Do chwili wybudowania wież, przejście przez torowisko stacji odbywało się przez przejścia poprowadzone w poprzek torów . Po wybudowaniu, wieże zostały połączone kładką i dzięki temu ruch pomiędzy oddzielonymi przez tory częściami Kielc mógł odbywać się poza torowiskiem. Wewnątrz wież znajdowały się bardzo szerokie schody, które umożliwiały mijanie się nawet 4-5 osobom. Schody prowadziły na drugie piętro wieży, skąd z górnego podestu wchodziło się na kładkę. Ponieważ odległość pomiędzy wieżami wynosi około 150 metrów, więc kładka była w kilku miejscach podparta słupami. W miejscach nad torami balustrada kładki  obudowana była dodatkowymi siatkami. Siatka chroniła przed wypadnięc