Przejdź do głównej zawartości

Stacja PKP w Kielcach. Co dalej?

Stacja PKP przy dworcu głównym w Kielcach zajmuje kilka hektarów terenu w śródmieściu Kielc. Każdy można się przekonać, że torowiska w zdecydowanej większości stoją puste. Ruch na stacji również nie jest zbyt duży.

Stacja PKP w Kielcach

Ponad dwa lata temu głośno było o planach wyburzenia samego dworca i postawieniu na jego miejscu nowoczesnego dworca, który byłby częścią budynku wielofunkcyjnego. Planowano, że pociągi będą wjeżdżać do wnętrza nowego obiektu, a torowiska stacji miały być w większości zlikwidowane. W nowym dworcu planowano tylko 2-3 perony. Co z ruchem towarowym przez Kielce, po wybudowaniu nowego dworca? Na ten temat nie udało mi się znaleźć żadnych informacji.

Sprawa budowy nowego dworca PKP w Kielcach zbulwersowała wielu mieszkańców, bo przecież obecny dworzec został oddany do użytku na przełomie 1966/1967 roku. Poza tym, to jeden z niewielu obiektów użyteczności publicznej w Kielcach, który jest charakterystyczny dla architektury lat 60 i 70 w Polsce. To w sumie już dość odległe lata i zapewne warto zachować te obiekty.

Stacja PKP w Kielcach

Rozpoczęcie budowy nowej stacji PKP planowano na 2012 rok. Jest już 2013 rok i o budowie nowego dworca PKP w Kielcach nic nie słychać. Dla Kielczan, którzy przyzwyczaili się do obecnego dworca PKP, to zapewne dobra wiadomość. Jednak w niedługiej perspektywie czasu czeka Kielce przebudowa osiedla Czarnów i ulicy Mielczarskiego i obecne zagospodarowanie przestrzenne w obrębie terenu zajmowanego przez stację PKP jest nie do przyjęcia. Tak sam dworzec PKP, jak i teren stacji musi być zmodernizowany  Czy w ramach rewitalizacji tej części Kielc zostanie wybudowany nowy budynek wielofunkcyjny z dworcem PKP, to już inna sprawa.

Stacja PKP w Kielcach

Stacja PKP w Kielcach

Stacja PKP w Kielcach

Stacja PKP w Kielcach

Stacja PKP w Kielcach

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Czy ten czołg jest na sprzedaż ?

W Białogonie natknąłem się na czołg T34 . Stoi niedaleko trasy E77 na terenie dawnej (a może i jeszcze obecnej ?) Agromy. Czy ten czołg został wystawiony na sprzedaż ? Niestety nikt nie potrafił mi udzielić odpowiedzi. Zresztą i tak bym go nie kupił, bo gdzie bym go miał trzymać ? W mieszkaniu w bloku ? A to by się sąsiedzi zdziwili ! W każdym razie jest piękny i kojarzy się z filmem Czterej Pancerni i Pies bez dźwigu ani rusz taki to ciężar próba na zgniatanie T-34 czyli Czterej Pancerni i Pies. Ten czołg na zawsze będzie w Polsce kojarzony z tym serialem Odłamkowym ładuj ! Ognia ! W ZSRR produkcja czołgu T-34/85 trwała do 1950 roku. Nie udało mi się ustalić, czy ten czołg brał udział w WWII Czołg T-34/85 był pierwszym wozem bojowym produkowanym w Polsce na skalę masową. W 1951 r. Polska zakupiła licencję na jego produkcję. Docelowo planowano produkować aż 3 tys. wozów rocznie  [źródło: Wikipedia]. Czy ten egzemplarz jest Made in Poland nie udało mi się u

Trochę historii czyli Technikum Chemiczne przy ulicy Marchlewskiego w Kielcach

Przy Alei Legionów praktycznie naprzeciw stadionu Korony znajduje się budynek jednej z najstarszych szkół ponadpodstawowych w Kielcach. Ten niepozorny obiekt wybudowany został pod koniec lat 40. ubiegłego wieku.  Przez całe dziesięciolecia mieściło się tutaj  Technikum Chemiczne i z tą szkoła kojarzy się ten budynek dla  większości  starszych mieszkańców Kielc, a dla kibiców, którzy przychodzili na stadion Błękitnych na mecze II i III ligi piłki nożnej, to już na pewno. Dlaczego dla kibiców piłkarskich? Ponieważ idąc na stadion ulicą Marchlewskiego (to dawna nazwa obecnej Alei Legionów) zawsze przechodziło się obok tej szkoły. Obecnie w budynku mieści się Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 w Kielcach, w którego skład wchodzą: VII Liceum Ogólnokształcące im. Józefa Piłsudskiego i Technikum Nr 8, które kontynuuje tradycje dawnego Technikum Chemicznego. Z historią szkoły można zapoznać się na stronie  Historia szkoły Technikum nr 8 , która dostępna jest na portalu szkoły  http://p

Jedyna pozostałość po starym dworcu PKP w Kielcach to dwie wieże stojące naprzeciw siebie po obu stronach torów.

Tytuł, jaki nadałem niniejszemu artykułowi, nie w pełni oddaje stan faktyczny z przeszłości. Budynek starego dworca kolejowego w Kielcach powstał w XIX wieku, a wieże zostały dobudowane już po II Wojnie Światowej. Wieże nawiązywały jednak do architektury starego dworca i stanowiły jeden kompleks budowlany. Do chwili wybudowania wież, przejście przez torowisko stacji odbywało się przez przejścia poprowadzone w poprzek torów . Po wybudowaniu, wieże zostały połączone kładką i dzięki temu ruch pomiędzy oddzielonymi przez tory częściami Kielc mógł odbywać się poza torowiskiem. Wewnątrz wież znajdowały się bardzo szerokie schody, które umożliwiały mijanie się nawet 4-5 osobom. Schody prowadziły na drugie piętro wieży, skąd z górnego podestu wchodziło się na kładkę. Ponieważ odległość pomiędzy wieżami wynosi około 150 metrów, więc kładka była w kilku miejscach podparta słupami. W miejscach nad torami balustrada kładki  obudowana była dodatkowymi siatkami. Siatka chroniła przed wypadnięc