Przejdź do głównej zawartości

Najazd motocykli Harley-Davidson na Kielce.

Lepiej późno, niż wcale. Wychodząc z tego założenia dopiero teraz publikuję serię zdjęć z wystawy kultowych amerykańskich motocykli Harley-Davidson.

Prezentacja motocykli odbyła się w kieleckiej Galerii Echo w pierwszej połowie listopada. Od tego czasu minęło już sporo dni, ale Harley-Davidson to legenda, więc nie mogłem tych zdjęć pozostawić w zapomnieniu. Obok motocykli Harley-Davidson na wystawie były też obecne motocykle ich wielkiego konkurenta firmy Indian Motorcycle.

Motocykle Harley-Davidson to jedna z najlepiej kojarzonych marek jednośladów. To marka rozpoznawana na całym świecie. Od początku istnienia firmy (1903) do chwili obecnej wyprodukowano blisko 40 mln motocykli Harley-Davidson.

Harley-Davidson dla dużej części Polaków kojarzy się ze wspaniałymi filmami. Pierwszy to „Easy Rider" z Peterem Fondą, Denisem Hopperem i Jackiem Nicholsonem w rolach głównych. Drugi to „Harley Davidson and the Marlboro Man” z Don Johnsonem i Micky Rourke w rolach głównych.


Indian Sport Scout 1937 z silnikiem o pojemności 750 cm³. Czerwony Brat pośród HarleyówRolls Royce wśród motocykli.
Indian Sport Scout 1937

Harley-Davidson WLA Army 1942


Harley-Davidson WLA Army 1942 z dolnozaworowym silnikiem o pojemności 750 cm³. Wersja dla US Army miała zmodyfikowane tylne zawieszenie, większy o 6,03 cm prześwit, aluminiowe głowice silników i kaburę na pistolet maszynowy Thompson. Tylne sakwy były kanciaste, aby umożliwić przewożenie radiostacji. W okresie II Wojny Światowej wyprodukowano 88.000 sztuk WLA Army

Harley-Davidson WLC 1942. Pojemność 750 cm³


Harley-Davidson FAT Boy 1995 


Harley-Davidson Knucklehead 1947


FLH Indian Power Plus (1918). Pierwszy motocykl na świecie zdolny rozwinąć stałą prędkość 100 km/h.


FLH Indian Power Plus


FLH Indian Power Plus


Harley-Davidson FLH 1981


Harley-Davidson Gold Bike 1984. Niektóre części  motocykla pokryto złotem. W sumie zużyto 1 kg złota. 


Harley-Davidson  Gold Bike.


Harley-Davidson  JD 1926

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Czy ten czołg jest na sprzedaż ?

W Białogonie natknąłem się na czołg T34 . Stoi niedaleko trasy E77 na terenie dawnej (a może i jeszcze obecnej ?) Agromy. Czy ten czołg został wystawiony na sprzedaż ? Niestety nikt nie potrafił mi udzielić odpowiedzi. Zresztą i tak bym go nie kupił, bo gdzie bym go miał trzymać ? W mieszkaniu w bloku ? A to by się sąsiedzi zdziwili ! W każdym razie jest piękny i kojarzy się z filmem Czterej Pancerni i Pies bez dźwigu ani rusz taki to ciężar próba na zgniatanie T-34 czyli Czterej Pancerni i Pies. Ten czołg na zawsze będzie w Polsce kojarzony z tym serialem Odłamkowym ładuj ! Ognia ! W ZSRR produkcja czołgu T-34/85 trwała do 1950 roku. Nie udało mi się ustalić, czy ten czołg brał udział w WWII Czołg T-34/85 był pierwszym wozem bojowym produkowanym w Polsce na skalę masową. W 1951 r. Polska zakupiła licencję na jego produkcję. Docelowo planowano produkować aż 3 tys. wozów rocznie  [źródło: Wikipedia]. Czy ten egzemplarz jest Made in Poland nie udało mi się u

Trochę historii czyli Technikum Chemiczne przy ulicy Marchlewskiego w Kielcach

Przy Alei Legionów praktycznie naprzeciw stadionu Korony znajduje się budynek jednej z najstarszych szkół ponadpodstawowych w Kielcach. Ten niepozorny obiekt wybudowany został pod koniec lat 40. ubiegłego wieku.  Przez całe dziesięciolecia mieściło się tutaj  Technikum Chemiczne i z tą szkoła kojarzy się ten budynek dla  większości  starszych mieszkańców Kielc, a dla kibiców, którzy przychodzili na stadion Błękitnych na mecze II i III ligi piłki nożnej, to już na pewno. Dlaczego dla kibiców piłkarskich? Ponieważ idąc na stadion ulicą Marchlewskiego (to dawna nazwa obecnej Alei Legionów) zawsze przechodziło się obok tej szkoły. Obecnie w budynku mieści się Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 w Kielcach, w którego skład wchodzą: VII Liceum Ogólnokształcące im. Józefa Piłsudskiego i Technikum Nr 8, które kontynuuje tradycje dawnego Technikum Chemicznego. Z historią szkoły można zapoznać się na stronie  Historia szkoły Technikum nr 8 , która dostępna jest na portalu szkoły  http://p

Jedyna pozostałość po starym dworcu PKP w Kielcach to dwie wieże stojące naprzeciw siebie po obu stronach torów.

Tytuł, jaki nadałem niniejszemu artykułowi, nie w pełni oddaje stan faktyczny z przeszłości. Budynek starego dworca kolejowego w Kielcach powstał w XIX wieku, a wieże zostały dobudowane już po II Wojnie Światowej. Wieże nawiązywały jednak do architektury starego dworca i stanowiły jeden kompleks budowlany. Do chwili wybudowania wież, przejście przez torowisko stacji odbywało się przez przejścia poprowadzone w poprzek torów . Po wybudowaniu, wieże zostały połączone kładką i dzięki temu ruch pomiędzy oddzielonymi przez tory częściami Kielc mógł odbywać się poza torowiskiem. Wewnątrz wież znajdowały się bardzo szerokie schody, które umożliwiały mijanie się nawet 4-5 osobom. Schody prowadziły na drugie piętro wieży, skąd z górnego podestu wchodziło się na kładkę. Ponieważ odległość pomiędzy wieżami wynosi około 150 metrów, więc kładka była w kilku miejscach podparta słupami. W miejscach nad torami balustrada kładki  obudowana była dodatkowymi siatkami. Siatka chroniła przed wypadnięc