Przejdź do głównej zawartości

Pomnik Niepodległości odbudowany dzięki ocalałym fotografiom.

11 listopada jak co roku obchodzimy Święto Niepodległości. W wielu miejscach Polski odbywają się z tej okazji uroczystości państwowe. Jednym z takich miejsc, przy którym zbierają się Polacy i oddają część tym, którzy po 123 latach zaborów przynieśli Polsce niepodległość, jest Pomnik Niepodległości w Kielcach.

Dzieje pomnika to jak najnowsza historia Polski. Pomnik od chwili powstania był znakiem walki o niepodległość Polski. Niestety, gdy Polska straciła niepodległość w XX wieku, to pomnik został zniszczony i na swoją odbudowę musiał czekać aż do 2002 roku. Pomnik, który dzisiaj możemy podziwiać, to replika pomnika, który pierwotnie został odsłonięty 3 listopada 1929 roku. Odbudowa była możliwa dzięki składkom mieszkańców Kielc. Pomnik został zrekonstruowany na podstawie ocalałych fotografii.

Pomnik Niepodległości powstał z inicjatywy kieleckich kolejarzy, którzy w ten sposób chcieli upamiętnić walki polskich Strzelców z wojskami carskimi w sierpniu 1914 roku. Głównym inicjatorem budowy pomnika był zawiadowca kieleckiej stacji PKP. Wykonania projektu pomnika podjął się jego syn Czesław Czapski. Pomnik został ustawiony centralnie przed Dworcem PKP w Kielcach, a jego uroczyste odsłonięcie odbyło się 3 listopada 1929 roku. Na uroczystość odsłonięcia pomnika zaproszono Prezydenta Rzeczypospolitej oraz Marszałka Piłsudskiego. Niestety, ale ani Prezydent, ani Marszałek nie wzięli udziału w tych uroczystościach  W ich zastępstwie przybył szef Kancelarii Wojskowej płk Jan Głogowski, dowódca Okręgu Korpusu 10 gen. Andrzej Galica oraz minister komunikacji Alfons Kühn. 

Najważniejszą częścią pomnika była rzeźba orła w piastowskiej koronie, zrywającego się do lotu, który trzymał w szponach kulę w kształcie Ziemi. Rzeźba ustawiona była na pięciometrowy postumencie, który wykonano z  szydłowieckiego piaskowca. 

Pomnik został zniszczony przez Niemców w trakcie działań wojennych we wrześniu 1939 roku. Po wojnie w okresie Peerelu nie było przyzwolenia ówczesnych władz na odbudowę pomnika. Pomnik, który obecnie możemy podziwiać to  rekonstrukcja pomnika sprzed lat. Z poprzedniego pomnika nie zachowało się nic. Obecny pomnik tak, jak przed laty stoi na tle dworca PKP.

Pomnik Niepodległości w KIelcach

Obecny pomnik ma prawie 11 metra wysokości. W górnej części cokołu umieszczono  wyrzeźbione w brązie tablice, które przedstawiają godło kolejarzy z rozpostartymi skrzydłami oraz historyczną odznakę Krzyż Niepodległości.




Tablice na pomniku:
  • BÓG – HONOR – OJCZYZNA 1929 R. - ODSŁONIĘCIE POMNIKA, 1939 R. - ZBURZENIE POMNIKA PRZEZ NIEMCÓW – 11 LISTOPADA 2002 R. Z INICJATYWY ŻOŁNIERZY ARMII KRAJOWEJ POMNIK ODBUDOWAŁO SPOŁECZEŃSTWO (od strony zachodniej, autor J. Zawadzki)
  • TYM MIEJSCU 12.08.1914 R. PADŁY PIERWSZE STRZAŁY W WALCE O NIEPODLEGŁOŚĆ. (od strony południowej, autorstwa: A. Nowaka i J. Zawadzkiego)

Tablice na Pomniku:
  • 1918 - 1928 W DZIESIĘCIOLECIE ODZYSKANIA NIEPODLEGŁOŚCI POMNIK UFUNDOWALI KOLEJARZE
  • PAMIĘCI RODAKÓW ŻOŁNIERZY LEGIONÓW POLSKICH (od strony północnej, autorstwa: J. Zawadzkiego, A. Nowaka, Stefana Karskiego)

Komentarze

  1. Dlatego właśnie warto robić zdjęcia. Nawet najmniej udane, najmniej artystyczne i najmniej "profesjonalne" mają nieocenioną wartość dokumentalną.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Zapraszam do komentowania ...

Popularne posty z tego bloga

Czy ten czołg jest na sprzedaż ?

W Białogonie natknąłem się na czołg T34 . Stoi niedaleko trasy E77 na terenie dawnej (a może i jeszcze obecnej ?) Agromy. Czy ten czołg został wystawiony na sprzedaż ? Niestety nikt nie potrafił mi udzielić odpowiedzi. Zresztą i tak bym go nie kupił, bo gdzie bym go miał trzymać ? W mieszkaniu w bloku ? A to by się sąsiedzi zdziwili ! W każdym razie jest piękny i kojarzy się z filmem Czterej Pancerni i Pies bez dźwigu ani rusz taki to ciężar próba na zgniatanie T-34 czyli Czterej Pancerni i Pies. Ten czołg na zawsze będzie w Polsce kojarzony z tym serialem Odłamkowym ładuj ! Ognia ! W ZSRR produkcja czołgu T-34/85 trwała do 1950 roku. Nie udało mi się ustalić, czy ten czołg brał udział w WWII Czołg T-34/85 był pierwszym wozem bojowym produkowanym w Polsce na skalę masową. W 1951 r. Polska zakupiła licencję na jego produkcję. Docelowo planowano produkować aż 3 tys. wozów rocznie  [źródło: Wikipedia]. Czy ten egzemplarz jest Made in Poland nie udało mi się u

Trochę historii czyli Technikum Chemiczne przy ulicy Marchlewskiego w Kielcach

Przy Alei Legionów praktycznie naprzeciw stadionu Korony znajduje się budynek jednej z najstarszych szkół ponadpodstawowych w Kielcach. Ten niepozorny obiekt wybudowany został pod koniec lat 40. ubiegłego wieku.  Przez całe dziesięciolecia mieściło się tutaj  Technikum Chemiczne i z tą szkoła kojarzy się ten budynek dla  większości  starszych mieszkańców Kielc, a dla kibiców, którzy przychodzili na stadion Błękitnych na mecze II i III ligi piłki nożnej, to już na pewno. Dlaczego dla kibiców piłkarskich? Ponieważ idąc na stadion ulicą Marchlewskiego (to dawna nazwa obecnej Alei Legionów) zawsze przechodziło się obok tej szkoły. Obecnie w budynku mieści się Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 w Kielcach, w którego skład wchodzą: VII Liceum Ogólnokształcące im. Józefa Piłsudskiego i Technikum Nr 8, które kontynuuje tradycje dawnego Technikum Chemicznego. Z historią szkoły można zapoznać się na stronie  Historia szkoły Technikum nr 8 , która dostępna jest na portalu szkoły  http://p

Jedyna pozostałość po starym dworcu PKP w Kielcach to dwie wieże stojące naprzeciw siebie po obu stronach torów.

Tytuł, jaki nadałem niniejszemu artykułowi, nie w pełni oddaje stan faktyczny z przeszłości. Budynek starego dworca kolejowego w Kielcach powstał w XIX wieku, a wieże zostały dobudowane już po II Wojnie Światowej. Wieże nawiązywały jednak do architektury starego dworca i stanowiły jeden kompleks budowlany. Do chwili wybudowania wież, przejście przez torowisko stacji odbywało się przez przejścia poprowadzone w poprzek torów . Po wybudowaniu, wieże zostały połączone kładką i dzięki temu ruch pomiędzy oddzielonymi przez tory częściami Kielc mógł odbywać się poza torowiskiem. Wewnątrz wież znajdowały się bardzo szerokie schody, które umożliwiały mijanie się nawet 4-5 osobom. Schody prowadziły na drugie piętro wieży, skąd z górnego podestu wchodziło się na kładkę. Ponieważ odległość pomiędzy wieżami wynosi około 150 metrów, więc kładka była w kilku miejscach podparta słupami. W miejscach nad torami balustrada kładki  obudowana była dodatkowymi siatkami. Siatka chroniła przed wypadnięc