Przejdź do głównej zawartości

Ślichowice i Karczówka z mało znanej, rowerowej strony

Niewątpliwą turystyczną atrakcją Kielc jest rezerwat przyrody nieożywionej Ślichowice oraz klasztor na wzgórzu Karczówka.  

Zapraszam na kilkukilometrową, rowerową przejażdżkę na trasie między Ślichowicami, a Karczówką. W fotograficznej podróży pokaże kilka miejsc, ale nie te najbardziej atrakcyjne. Fotografie, które można tutaj zobaczyć zostały wykonane na krótkiej trasie, która wiodła z terenu rezerwatu Ślichowice, przez ulicę Edmunda Massalskiego do skalnego odcinka ulicy Podklasztornej, usytuowanego w niewielkiej odległości od klasztoru Pallotynów na wzgórzu Karczówka.


 
Podróż rozpoczynamy na północnym zboczu ślichowickiego rezerwatu, gdzie równolegle do torów linii kolejowej do Częstochowy, biegną polne drogi. Jedna z tych dróg to dawne torowisko po którym jeździły pociągi towarowe ze stacji Kielce Herbskie na teren nieistniejące już kamieniołomu Ślichowice.


 
Po zjechaniu ze zbocza góry wjeżdżamy na teren przystanku kolejowego Kielce Ślichowice, dawniej Kielce Czarnów. Wzdłuż torów biegnie szutrowa ulica Kolejarzy. Na terenie przystanku, od ulicy Kolejarzy rozpoczyna bieg ulica Edmunda Massalskiego. Ulica Edmunda Massalskiego to jedna z głównych ulic osiedla Ślichowice, biegnąca w kierunku al. Jerzego Szajnowicza-Iwanowa. Fragment ulicy Edmunda Massalskiego, od ulicy Kolejarzy do pętli autobusowej to "aleja Szutrowa"! Jesienią i wiosną rządzi tutaj błoto, a latem kurz i pył. Ostatnio w bezpośredniej bliskości przystanku kolejowego wzniesiono kilka deweloperskich budynków, więc można oczekiwać, że szutry wyniosą się z tej okolicy raz na zawsze.




Trzecim etapem krótkiej, rowerowej wyprawy był skalny odcinek ulicy Podklasztornej. Na krótkim, około 50 metrowym odcinku - w okolicy ulicy św. Barbary -  ulica Podkalsztorna nigdy nie była przejezdna dla samochodów. Strome bezdroże usłane jest sporych rozmiarów skałami. Nie łatwo jest tutaj wejść, a jeszcze trudniej zejść po "wypolerowanych" skałach. Również wjazd i zjazd rowerem wymaga sporych umiejętności i dla zdecydowanej większości rowerzystów to zadanie niewykonalne. Szczególnie zjazd rowerem po śliskich skałach jest bardzo ryzykowny. 

Czy stromizna mogła być powodem niewybudowania drogi? Może kiedyś tak było, ale obecnie nie ma technicznych przeszkód, aby zbudować ulicę. Największy podjazd w Polsce znajduje się na drodze w Beskidzie Małym (Kocierz Moszczanicki - 28%), a w województwie świętokrzyskim w Bodzentynie (22%). Zapewne w tym miejscu nie występuje aż tak duże nachylenie terenu, więc o co chodzi z tą drogą?

Kot znalazł się tutaj całkiem przypadkowo. Wpadł po drodze w oko aparatu ...

| zdjęcia z 22 marca 2019 |

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Czy ten czołg jest na sprzedaż ?

W Białogonie natknąłem się na czołg T34 . Stoi niedaleko trasy E77 na terenie dawnej (a może i jeszcze obecnej ?) Agromy. Czy ten czołg został wystawiony na sprzedaż ? Niestety nikt nie potrafił mi udzielić odpowiedzi. Zresztą i tak bym go nie kupił, bo gdzie bym go miał trzymać ? W mieszkaniu w bloku ? A to by się sąsiedzi zdziwili ! W każdym razie jest piękny i kojarzy się z filmem Czterej Pancerni i Pies bez dźwigu ani rusz taki to ciężar próba na zgniatanie T-34 czyli Czterej Pancerni i Pies. Ten czołg na zawsze będzie w Polsce kojarzony z tym serialem Odłamkowym ładuj ! Ognia ! W ZSRR produkcja czołgu T-34/85 trwała do 1950 roku. Nie udało mi się ustalić, czy ten czołg brał udział w WWII Czołg T-34/85 był pierwszym wozem bojowym produkowanym w Polsce na skalę masową. W 1951 r. Polska zakupiła licencję na jego produkcję. Docelowo planowano produkować aż 3 tys. wozów rocznie  [źródło: Wikipedia]. Czy ten egzemplarz jest Made in Poland nie udało mi się u

Trochę historii czyli Technikum Chemiczne przy ulicy Marchlewskiego w Kielcach

Przy Alei Legionów praktycznie naprzeciw stadionu Korony znajduje się budynek jednej z najstarszych szkół ponadpodstawowych w Kielcach. Ten niepozorny obiekt wybudowany został pod koniec lat 40. ubiegłego wieku.  Przez całe dziesięciolecia mieściło się tutaj  Technikum Chemiczne i z tą szkoła kojarzy się ten budynek dla  większości  starszych mieszkańców Kielc, a dla kibiców, którzy przychodzili na stadion Błękitnych na mecze II i III ligi piłki nożnej, to już na pewno. Dlaczego dla kibiców piłkarskich? Ponieważ idąc na stadion ulicą Marchlewskiego (to dawna nazwa obecnej Alei Legionów) zawsze przechodziło się obok tej szkoły. Obecnie w budynku mieści się Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 w Kielcach, w którego skład wchodzą: VII Liceum Ogólnokształcące im. Józefa Piłsudskiego i Technikum Nr 8, które kontynuuje tradycje dawnego Technikum Chemicznego. Z historią szkoły można zapoznać się na stronie  Historia szkoły Technikum nr 8 , która dostępna jest na portalu szkoły  http://p

Jedyna pozostałość po starym dworcu PKP w Kielcach to dwie wieże stojące naprzeciw siebie po obu stronach torów.

Tytuł, jaki nadałem niniejszemu artykułowi, nie w pełni oddaje stan faktyczny z przeszłości. Budynek starego dworca kolejowego w Kielcach powstał w XIX wieku, a wieże zostały dobudowane już po II Wojnie Światowej. Wieże nawiązywały jednak do architektury starego dworca i stanowiły jeden kompleks budowlany. Do chwili wybudowania wież, przejście przez torowisko stacji odbywało się przez przejścia poprowadzone w poprzek torów . Po wybudowaniu, wieże zostały połączone kładką i dzięki temu ruch pomiędzy oddzielonymi przez tory częściami Kielc mógł odbywać się poza torowiskiem. Wewnątrz wież znajdowały się bardzo szerokie schody, które umożliwiały mijanie się nawet 4-5 osobom. Schody prowadziły na drugie piętro wieży, skąd z górnego podestu wchodziło się na kładkę. Ponieważ odległość pomiędzy wieżami wynosi około 150 metrów, więc kładka była w kilku miejscach podparta słupami. W miejscach nad torami balustrada kładki  obudowana była dodatkowymi siatkami. Siatka chroniła przed wypadnięc