Przejdź do głównej zawartości

Legionów i Krakowska na dawnym folwarku Psiarnia

Połączenie ulicy Krakowskiej z ulicą Wojska Polskiego zmieniło układ komunikacyjny na znacznym obszarze centralnej części Kielc. Jednym z elementów nowej drogowej układanki była zmiana organizacji ruchu w miejscu połączenia alei Legionów z ulicą Krakowską. W miejscu skrzyżowania dróg wybudowano rondo (Hedy "Szarego").

Jak wyglądała ulica Krakowska przed przebudową można zobaczyć na kilku prezentowanych tutaj zdjęciach. Zdjęcia zostały wykonane w 2013 roku. Fotografie alei Legionów pochodzą z 2017 roku. Zdjęcia skrzyżowania alei Legionów z ulicą Krakowską powstały niejako przy okazji fotografowania pływalni Delfin. Przez długie dziesiątki lat była to jedyna kryta pływania w Kielcach. Niejeden uczeń kieleckich szkół i wyższych uczelni nauczył się pływać, właśnie w tej 25-metrowej pływalni.

Na alei Legionów szczególną uwagę zwraca bardzo szeroki chodnik z płytek betonowych. Chodnik powstał w latach 50, w okresie budowy stadionu, do którego przylgnęła nazwa "stadion Błękitnych" - od nazwy milicyjnego klubu, którego drużyna piłkarska rozgrywała mecze na stadionie. Stadion został wybudowany wraz z aleją Juliana Marchlewskiego. Ale to już historia. Obecnie na miejscu stadionu Błękitnych stoi stadion ich sportowego rywala - Korony. To taki chichot historii kieleckiej piłki nożnej.

Legionów z Krakowską łączy nie tylko rondo. W okresie międzywojennym - w latach 30 - ulica Krakowska została przemianowana na Aleją Legionów. Aleja Legionów powróciła do Kielc po 1989 roku ... na alei Marchlewskiego.

Cały teren, który można zobaczyć na poniższych zdjęciach znajduje się na obszarze dawnego folwarku Psiarnia. Folwark Psiarnia rozciągał się od ulicy Ogrodowej, przez teren zajmowany obecnie przez WDK, stadion Korony i Amfiteatr Kadzielnia.






| zdjęcia z 26 lipca 2013 roku i 28 maj 2017 roku |

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Czy ten czołg jest na sprzedaż ?

W Białogonie natknąłem się na czołg T34 . Stoi niedaleko trasy E77 na terenie dawnej (a może i jeszcze obecnej ?) Agromy. Czy ten czołg został wystawiony na sprzedaż ? Niestety nikt nie potrafił mi udzielić odpowiedzi. Zresztą i tak bym go nie kupił, bo gdzie bym go miał trzymać ? W mieszkaniu w bloku ? A to by się sąsiedzi zdziwili ! W każdym razie jest piękny i kojarzy się z filmem Czterej Pancerni i Pies bez dźwigu ani rusz taki to ciężar próba na zgniatanie T-34 czyli Czterej Pancerni i Pies. Ten czołg na zawsze będzie w Polsce kojarzony z tym serialem Odłamkowym ładuj ! Ognia ! W ZSRR produkcja czołgu T-34/85 trwała do 1950 roku. Nie udało mi się ustalić, czy ten czołg brał udział w WWII Czołg T-34/85 był pierwszym wozem bojowym produkowanym w Polsce na skalę masową. W 1951 r. Polska zakupiła licencję na jego produkcję. Docelowo planowano produkować aż 3 tys. wozów rocznie  [źródło: Wikipedia]. Czy ten egzemplarz jest Made in Poland nie udało mi się u

Trochę historii czyli Technikum Chemiczne przy ulicy Marchlewskiego w Kielcach

Przy Alei Legionów praktycznie naprzeciw stadionu Korony znajduje się budynek jednej z najstarszych szkół ponadpodstawowych w Kielcach. Ten niepozorny obiekt wybudowany został pod koniec lat 40. ubiegłego wieku.  Przez całe dziesięciolecia mieściło się tutaj  Technikum Chemiczne i z tą szkoła kojarzy się ten budynek dla  większości  starszych mieszkańców Kielc, a dla kibiców, którzy przychodzili na stadion Błękitnych na mecze II i III ligi piłki nożnej, to już na pewno. Dlaczego dla kibiców piłkarskich? Ponieważ idąc na stadion ulicą Marchlewskiego (to dawna nazwa obecnej Alei Legionów) zawsze przechodziło się obok tej szkoły. Obecnie w budynku mieści się Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 w Kielcach, w którego skład wchodzą: VII Liceum Ogólnokształcące im. Józefa Piłsudskiego i Technikum Nr 8, które kontynuuje tradycje dawnego Technikum Chemicznego. Z historią szkoły można zapoznać się na stronie  Historia szkoły Technikum nr 8 , która dostępna jest na portalu szkoły  http://p

Jedyna pozostałość po starym dworcu PKP w Kielcach to dwie wieże stojące naprzeciw siebie po obu stronach torów.

Tytuł, jaki nadałem niniejszemu artykułowi, nie w pełni oddaje stan faktyczny z przeszłości. Budynek starego dworca kolejowego w Kielcach powstał w XIX wieku, a wieże zostały dobudowane już po II Wojnie Światowej. Wieże nawiązywały jednak do architektury starego dworca i stanowiły jeden kompleks budowlany. Do chwili wybudowania wież, przejście przez torowisko stacji odbywało się przez przejścia poprowadzone w poprzek torów . Po wybudowaniu, wieże zostały połączone kładką i dzięki temu ruch pomiędzy oddzielonymi przez tory częściami Kielc mógł odbywać się poza torowiskiem. Wewnątrz wież znajdowały się bardzo szerokie schody, które umożliwiały mijanie się nawet 4-5 osobom. Schody prowadziły na drugie piętro wieży, skąd z górnego podestu wchodziło się na kładkę. Ponieważ odległość pomiędzy wieżami wynosi około 150 metrów, więc kładka była w kilku miejscach podparta słupami. W miejscach nad torami balustrada kładki  obudowana była dodatkowymi siatkami. Siatka chroniła przed wypadnięc